ZO HOU JE HET GEZOND ÉN GOEDKOOP


12.09.2022
Nu het leven duurder is dan ooit, maken we ons allemaal wel eens zorgen om onze portemonnee. De overheid speelt hierin een cruciale rol en dient maatregelen te nemen om het leven voor iederéén financieel dragelijk te houden. Maar ook met deze kleine, handige tips geef je minder uit, zónder in te boeten op wat goed is voor lichaam en geest.


1. Geef stress geen kans
Lig je nachtenlang wakker van de vraag of je straks de elektriciteitsrekening wel zal kunnen betalen? Vreet de onzekerheid van de financiële crisis aan je gemoed? Zorg dat je stress niet nog groter wordt door bijvoorbeeld de media. Misschien is het een goed plan om maar 1 keer per dag naar het nieuws te kijken? Blijf niet alleen zitten met je probleem. De prijzen zijn voor iederéén gestegen dus je moet niet beschaamd zijn als het financieel wat moeilijker gaat. Hoor eens rond bij vrienden en familie. Hebben zij tips? Durf hulp te vragen. Je kan je informeren over een sociaal tarief, of beroep doen op het OCMW. Hou controle over je uitgaven, maar zorg ook dat je nog wat ruimte laat om iets onstpannends te doen dat geld kost, zoals de cinema of uit eten gaan. Ook bewegen is een doeltreffend middel tegen de muizenissen in je hoofd.

2. Kook met seizoensproducten
In heel wat gezinnen neemt voeding een grote hap uit het budget. Gezond en lekker eten hoeft gelukkig niet altijd duur te zijn. Laat kant-en-klare maaltijden in het schap liggen, schrap overpriced junkfood en kook zélf. Bij voorkeur met lokale seizoensgroenten en -fruit, want die zijn voordeliger dan boontjes uit Kenia of aardbeien uit Spanje. Neem je eigen lunch mee naar het werk en ga creatief aan de slag met restjes of vries ze in. Toch nog een tomaat of wortel over? Gebruik die dan als aanvulling op je broodbeleg. Overrijp fruit kan je verwerken in een smoothie of milkshake. Op de Zeker Gezond-app vind je tal van recepten die snel klaar zijn én budgetvriendelijk.

3. Winkel slim
Kan je moeilijk weerstaan aan de koekjes en de chips die je vanuit de winkelrekken aanstaren? Ga dan zeker nooit met een lege maag winkelen, want dat maakt de kans zoveel groter dat je ongezonde snacks zonder nadenken in je kar zwiert . En daar wordt niet alleen je lichaam ongelukkig van, ook je portemonnee zal zich aan de kassa een hoedje schrikken. Houd je aan een vooraf gemaakt boodschappenlijstje. Dat voorkomt dat je impulsaankopen doet. Ook huismerken zijn een goed idee, want meestal een stuk voordeliger.

4. Drink kraantjeswater
Water van de kraan is zoveel goedkoper dan flessenwater. Bovendien is het een stuk beter voor je lichaam dan frisdrank. Ook het milieu zal je dankbaar zijn! Heb je toch liever een smaakje? Voeg dan wat gember, munt of fruit aan je water toe. Ook door alcohol van je boodschappenlijstje te schrappen, boek je financiële én gezondheidswinst.

5. Doe niet mee aan trends
Chiazaad, gojibessen, bijenpollen… om de zoveel tijd duikt er wel een nieuw voedingsmiddel op dat beweert ‘gezonder dan gezond’ te zijn. Natuurlijk is er niks mis met deze zogenaamde ‘superfoods’, maar meestal kosten ze wel een fortuin. De vitaminen, mineralen en antioxidanten die in superfoods zitten, haal je net zo goed uit gewone, goedkopere voedingsmiddelen. Wie elke dag gezond en gevarieerd eet volgens de principes van de voedingsdriehoek heeft dergelijke producten dus helemaal niet nodig.

6. Las meer vleesloze dagen in
Door de inflatie en de hoge grondstofprijzen is vlees duur. Te veel vlees eten is voor je gezondheid en het milieu sowieso al niet zo’n topidee dus misschien is dit hét moment om wat vaker te kiezen voor goedkopere vleesvervangers. Denk bijvoorbeeld aan tofu, tempé, seitan en peulvruchten, zoals kikkererwten, linzen, rode bonen, … Goedkoop, gezond en met een klein beetje creativiteit ook superlekker. Inspiratie nodig? Kijk dan eens op de Zeker Gezond-app.

7. Beweeg gratis
Fit en gezond door het leven huppelen zonder dat dit je een nier kost? Het kan! Ben je mobiel genoeg, wandel, jog en fiets dan zo vaak je kan. Neem de trap, stap een halte eerder van de bus en wandel dat extra eindje. Kantoorjob? Doe dan aan ‘wisselwerk’: sta regelmatig even recht en beweeg. Je hoeft helemaal niet intensief te sporten om gezond te zijn.

8. Beweeg op Verwijzing
Toch liever persoonlijke ondersteuning en motivatie op maat? Dan kan je terecht bij een Bewegen op Verwijzing-coach. Samen gaan jullie op zoek naar wat je interessant vindt en hoe je meer kan bewegen. Jullie stellen een beweegplan op aangepast aan jouw leven. De coach is goed op de hoogte van de goedkoopste beweegmogelijkheden in de buurt, zo kan je samen een passend beweegplan opmaken. Het enige wat je nodig hebt, is een verwijsbrief van je arts.

9. Ban de sigaret
… en reken uit je winst, voor je gezondheid én je banksaldo. Lukt het je niet om in je eentje de strijd met de sigaret aan te gaan? Er zijn genoeg hulmiddelen om te stoppen met roken dus kies dan een manier die bij je past. De tabakoloog, nicotinepleisters, de e-sigaret, de Tabakstoplijn (0800 111 00), of de methode van Allen Carr zijn allemaal onderbouwde manieren om te stoppen met roken. En bedenk dat je die kost ook vele malen terugverdient als je straks nooit meer tabak hoeft te kopen…

10. Gebruik vaker de fiets
De auto of de brommer wat vaker in de garage laten staan en de fiets nemen, is gezien de torenhoge prijzen aan de pomp een besparing die kan tellen. Ook je gezondheid vaart er wel bij: je bent in de buitenlucht én je hebt weer wat extra beweging in de benen. Heb je geen wagen of brommer en gebruik je het openbaar vervoer? Noteer dan een week al je verplaatsingen en zoek uit welke je veilig met de fiets of te voet kan doen.

Mijngezondheid.be

Hier vindt u uw labo-resultaten, specialistenverslagen, uw gemaakte afspraken in ziekenhuizen ( voor AZTurnhout: ga naar link 'Vlaams Ziekenhuisnetwerk KU Leuven'), uw openstaande medicatievoorschriften, uw vaccinaties, wilsbeschikkingen ...



Valpreventie


Valangst is voor ouderen vaak één van de vele risicofactoren om te vallen. 

Wist je dat je in huis vele risico's kan voorkomen?

Neem in onze praktijk gerust één van de infofolders mee of bekijk de website :


website valpreventie

Gezamenlijke zwangerschapsopvolging


We bieden ondersteuning & documentatie waar mogelijk , voeren de vooropgestelde controles en onderzoeken uit & rapporteren hierover naar je gynaecoloog.

We tellen graag met jullie af tot de komst van jullie wonder!

Kijk bij : 'Consultaties verpleegkundige'  hier vind je meer informatie over de suikertest



Heeft u klachten van een blaasontsteking?


Beste meneer/mevrouw,

In deze huisartsenpraktijk proberen we steeds te werken volgens nieuwe wetenschappelijke inzichten en richtlijnen, om u een zo goed mogelijke zorg te kunnen bieden. Uit recent onderzoek is gebleken dat het niet bij elke patiënt met klachten van een blaasontsteking nodig is om een urinestaal te onderzoeken.


Vermeld  zeker:

  • Welke klachten u precies heeft.
  • Of u koorts/rillingen heeft. Als u zich ernstig ziek voelt.
  • Eventuele rugpijn of pijn in de zij.
  • Wanneer u bewegingsdrang hebt (‘niet weet waar te kruipen van de pijn’)
  • Of u in het verleden al eens een urineweginfectie gehad heeft, waarbij u een urinestaaltje hebt binnengebracht.
  • Of u een verblijfskatheter draagt.

Dr. Coene of Dr. Roos beslissen welke stappen er verder nodig zijn, soms zal u hiervoor geen urinestaaltje moeten binnenbrengen.

Voor meer informatie over het correct afnemen van het urinestaal, zie aparte brief in de gang.

Indien u een test op SOA’s wenst (Seksueel Overdraagbare Aandoeningen) vragen wij dit steeds met de arts te bespreken, hiervoor is een ander soort staal nodig.

Alvast bedankt voor uw medewerking!